تهران- يک مطالعه نشان مي دهد که رژيم گرفتن مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي بالقوه کشنده مانند بيماري قلبي، ديابت و سرطان را افزايش دهد. |
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتيThaindian News، اين مطالعه نشان داد، افرادي که مصرف کالري خود را کنترل مي کنند هورمون کورتيزول بيشتري ترشح مي کنند و قرار گرفتن در معرض اين هورمون باعث مي شود که فرد اضافه وزن پيدا کند.
از سوي ديگر رژيم گرفتن به سلامت روان نيز آسيب مي زند زيرا بسياري از افرادي که رژيم مي گيرند زمانيکه پيوسته مجبورند کالري هايي را که مي خورند بشمارند و کنترل کنند، تنش رواني زيادي را متحمل مي شوند.
محققان اعلام کردند: بدون توجه به موفقيت يا شکست اين افراد در کاهش وزن، چنانچه مطالعات آتي نشان دهند که رژيم گرفتن موجب افزايش تنش و ترشح کورتيزول مي شود، پزشکان بايد در مورد توصيه رژيم گرفتن به بيماران خود تجديد نظر کنند.
محققان افزودند: تنش هاي مزمن علاوه بر اينکه موجب افزايش وزن مي شوند با ابتلا به بيماري عروق کرونر قلب، فشار خون بالا ، ديابت و سرطان ارتباط دارد.
در اين مطالعه محققان دانشگاه "کاليفرنيا" و "مينه سوتا"، 121 زن را که يک رژيم غذايي سه هفته اي را رعايت مي کردند، مورد مطالعه قرار دادند.
طبق برنامه اين رژيم غذايي، بايد در روز هزار و 200 کالري مصرف مي شد و به حدود نيمي از اين زنان مصرف دو هزار کالري توصيه شده بود.
محققان براي اندازه گيري سطح کورتيزول از هر بيمار خواستند تا قبل و بعد از اين مطالعه يک نمونه بزاق ارائه دهد.
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد که پس از رعايت اين رژيم غذايي سه هفته اي ميزان ترشح اين هورمون به اندازه قابل توجهي افزايش يافت.
از سوي ديگر رژيم گرفتن به سلامت روان نيز آسيب مي زند زيرا بسياري از افرادي که رژيم مي گيرند زمانيکه پيوسته مجبورند کالري هايي را که مي خورند بشمارند و کنترل کنند، تنش رواني زيادي را متحمل مي شوند.
محققان اعلام کردند: بدون توجه به موفقيت يا شکست اين افراد در کاهش وزن، چنانچه مطالعات آتي نشان دهند که رژيم گرفتن موجب افزايش تنش و ترشح کورتيزول مي شود، پزشکان بايد در مورد توصيه رژيم گرفتن به بيماران خود تجديد نظر کنند.
محققان افزودند: تنش هاي مزمن علاوه بر اينکه موجب افزايش وزن مي شوند با ابتلا به بيماري عروق کرونر قلب، فشار خون بالا ، ديابت و سرطان ارتباط دارد.
در اين مطالعه محققان دانشگاه "کاليفرنيا" و "مينه سوتا"، 121 زن را که يک رژيم غذايي سه هفته اي را رعايت مي کردند، مورد مطالعه قرار دادند.
طبق برنامه اين رژيم غذايي، بايد در روز هزار و 200 کالري مصرف مي شد و به حدود نيمي از اين زنان مصرف دو هزار کالري توصيه شده بود.
محققان براي اندازه گيري سطح کورتيزول از هر بيمار خواستند تا قبل و بعد از اين مطالعه يک نمونه بزاق ارائه دهد.
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد که پس از رعايت اين رژيم غذايي سه هفته اي ميزان ترشح اين هورمون به اندازه قابل توجهي افزايش يافت.
+ نوشته شده توسط شفا 89/02/02-
|




