تهران- پژوهشگران در جديدترين تحقيقات خود دريافتند، خوردن مقدار زيادي گوشت قرمز بويژه اگر بيش از حد سرخ يا کباب شده باشد خطر سرطان مثانه را افزايش مي دهد. |
به گزارش بي بي سي، بررسي ها نشان مي دهد سرخ کردن و کباب کردن گوشت قرمز به حدي که سطح آن کمي بسوزد مي تواند مواد شيميايي سرطان زا توليد کند.
اين مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادي که گوشت قرمز به شدت سرخ شده يا کباب شده، بخشي از رژيم غذايي آنها بود دو برابر کساني است که گوشت قرمز کم سرخ يا کباب شده، مصرف مي کنند.
ظاهرا در اين مطالعه به اثر گوشت آبپز بر سرطان مثانه اشاره اي نشده است.
يافته هاي مطالعه تازه به روي 1700 نفر در يک کنفرانس تحقيقات سرطان در آمريکا عرضه شد.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس دريافتند که اين خطر براي کساني که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استيک مصرف مي کنند، بيشتر است.
اما براساس اين مطالعه حتي گوشت مرغ و ماهي نيز وقتي سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهي بالا مي برد.
سه نوع عمده مواد شيميايي سرطان زا که به HCA معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به ميزان بيش از دو برابر و نيم افزايش دادند.
به نظر مي رسد بعضي افراد از لحاظ ژنتيکي بيشتر در برابر اين نوع رژيم آسيب پذيرند.
در اين مطالعه که طي 12 سال انجام شد، محققان دي ان آ کليه شرکت کنندگان را تحليل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن هاي خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخي افراد که زياد گوشت قرمز مي خورند پنج برابر مي کند.
محققان پيش از اين از ارتباط گوشتي که کاملا سرخ يا کباب شده باشد با بروز سرطان لوزالمعده خبر داده بودند.
متخصصان سرطان مي گويند که تحقيقات بيشتري براي اطمينان از ارتباط مصرف مداوم گوشت قرمز با سرطان مثانه و تاثير نحوه پخت آن بايد انجام شود.
دکتر پاناگوئيتا ميترو از "صندوق جهاني تحقيقات سرطان" گفت: بررسي همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان، حاکي از افزايش سرطان مثانه به دليل مصرف گوشت قرمز نبود."
وي افزود: "اما در اين زمينه که گوشت قرمز يا گوشت فرآوري شده خطر سرطان روده را افزايش مي دهد شواهد قانع کننده اي وجود دارد."
ميترو گفت: "به همين دليل توصيه مي کنيم مردم مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم - وزن گوشت پخته شده - در هفته محدود کنند و به کلي از خوردن گوشت فرآوري شده پرهيز کنند."
سالانه بيش از 10 هزار مورد سرطان مثانه در انگليس ثبت مي شود.
حدود پنج هزار نفر هر سال بر اثر اين سرطان مي ميرند و تقريبا 90 درصد موارد مرگ در افراد بالاي 65 سال است.
اين مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادي که گوشت قرمز به شدت سرخ شده يا کباب شده، بخشي از رژيم غذايي آنها بود دو برابر کساني است که گوشت قرمز کم سرخ يا کباب شده، مصرف مي کنند.
ظاهرا در اين مطالعه به اثر گوشت آبپز بر سرطان مثانه اشاره اي نشده است.
يافته هاي مطالعه تازه به روي 1700 نفر در يک کنفرانس تحقيقات سرطان در آمريکا عرضه شد.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس دريافتند که اين خطر براي کساني که گوشت قرمز کاملا سرخ شده مانند استيک مصرف مي کنند، بيشتر است.
اما براساس اين مطالعه حتي گوشت مرغ و ماهي نيز وقتي سرخ شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان را به طول قابل توجهي بالا مي برد.
سه نوع عمده مواد شيميايي سرطان زا که به HCA معروف هستند خطر ابتلا به سرطان را به ميزان بيش از دو برابر و نيم افزايش دادند.
به نظر مي رسد بعضي افراد از لحاظ ژنتيکي بيشتر در برابر اين نوع رژيم آسيب پذيرند.
در اين مطالعه که طي 12 سال انجام شد، محققان دي ان آ کليه شرکت کنندگان را تحليل کردند و متوجه شدند که داشتن ژن هاي خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را در برخي افراد که زياد گوشت قرمز مي خورند پنج برابر مي کند.
محققان پيش از اين از ارتباط گوشتي که کاملا سرخ يا کباب شده باشد با بروز سرطان لوزالمعده خبر داده بودند.
متخصصان سرطان مي گويند که تحقيقات بيشتري براي اطمينان از ارتباط مصرف مداوم گوشت قرمز با سرطان مثانه و تاثير نحوه پخت آن بايد انجام شود.
دکتر پاناگوئيتا ميترو از "صندوق جهاني تحقيقات سرطان" گفت: بررسي همه شواهد درباره مصرف گوشت و سرطان، حاکي از افزايش سرطان مثانه به دليل مصرف گوشت قرمز نبود."
وي افزود: "اما در اين زمينه که گوشت قرمز يا گوشت فرآوري شده خطر سرطان روده را افزايش مي دهد شواهد قانع کننده اي وجود دارد."
ميترو گفت: "به همين دليل توصيه مي کنيم مردم مصرف گوشت قرمز را به 500 گرم - وزن گوشت پخته شده - در هفته محدود کنند و به کلي از خوردن گوشت فرآوري شده پرهيز کنند."
سالانه بيش از 10 هزار مورد سرطان مثانه در انگليس ثبت مي شود.
حدود پنج هزار نفر هر سال بر اثر اين سرطان مي ميرند و تقريبا 90 درصد موارد مرگ در افراد بالاي 65 سال است.
+ نوشته شده توسط شفا 89/02/01-
|




