تبليغاتX

پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا - اسيد فوليک، قدرت مغز را در سالمندان تقويت مي ‌کند

 

اسيد فوليک، قدرت مغز را در سالمندان تقويت مي ‌کند


مکمل‌هاي اسيد فوليک ممکن است قدرت مغز را در سالمندان  تقويت کند و دمانس (زوال عقل) را کاهش دهد.

کارکرد مغز، حافظه و سرعتي که مغز با آن اطلاعات را پردازش مي‌کند، با بالا رفتن سن افراد افت مي‌کند، اما پژوهشگران در هلند و سوئيس دريافته‌اند که خوردن اسيدفوليک(فولات) ممکن است از اين روند جلوگيري کند.

دکتر جين دورگا از مرکز پژوهشي نستله در لوزان، يکي از اين محققان، در اين باره گفت: "ما نشان داده‌ايم که مصرف سه ‌ساله ي قرص‌هاي اسيد فوليک، قدرت اجرايي در آزمون‌هايي که سرعت پردازش اطلاعات و حافظه  را اندازه مي‌گيرند، افزايش مي‌دهد، يعني همان حوزه‌هايي که مي‌دانيم با افزايش سن دچار نقصان مي‌شوند."

اسيد فوليک يا فولات، يکي از ويتامين‌هاي گروه B است که در جگر، مخمر(ماءالشعير) ، حبوبات پخته، اسفناج  پخته، جوانه گندم  خام، کاهو ، آب پرتقال  ، کلم ، زرده ي تخم مرغ  و موز  يافت مي‌شود.

به زنان توصيه مي‌شود که حتما پيش از بارداري و در ماه‌هاي اول بارداري براي پيشگيري از بروز نقص هاي سيستم عصبي جنين مانند بيماري اسپينا بيفيدا، قرص اسيد فوليک مصرف کنند.

همچنين پژوهشگران انگليسي نشان داده‌اند که مکمل‌ اسيد فوليک خطر بيماري قلبي-عروقي  را با پايين آوردن ميزان يکي از اسيد‌هاي آمينه به نام هموسيستئين - که تصور مي‌شود به پوشش دروني شريان‌ها آسيب برساند- کاهش مي‌دهد.

دورگا و همکارانش در دانشگاه واگنيگن در هلند که گزارش يافته‌هايشان را در نشريه پزشکي لانست منتشر کرده‌اند، اثر مصرف مکمل‌هاي اسيد فوليک را در برابر دارونما در تحقيقي که شامل 818 مرد و زن 50 تا 70 ساله مي‌شد، مقايسه کردند.

در پايان دوره ي سه ‌ساله ي تحقيق مشخص شد، افرادي که روزانه 800 ميکروگرم اسيد فوليک دريافت مي‌کردند، در آزمون‌هاي شناختي و حافظه به طور قابل‌ توجهي بهتر عمل مي‌کنند.

دکتر کلر موريس و دکتر کريستين تانجني از موسسه پيري سالم راش در شيکاگو در ايلينويز در تفسير نتايج اين تحقيق مي‌گويند: افراد مورد بررسي در اين تحقيق نسبت به ميانگين مردم برخي کشورهاي ديگر داراي سطح پايين‌تر فولات در خون خود بوده‌اند، بنابراين روشن نيست که آيا افراد با ميزان بالاتر فولات در بدن نيز از مصرف قرص هاي آن سود ببرند.

ميزان فولات مصرفي بر حسب رژيم غذايي افراد کشورهاي مختلف فرق مي‌کند. اين ميزان در کشورهايي مانند يونان، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا که رژيم غذايي مديترانه‌اي  مملو از ميوه و سبزي مصرف مي‌کنند و در کشورهايي مانند کانادا و امريکا که غلات آنها با اسيد فوليک غني مي‌شود، بالاتر است.

منبع تبیان

+ نوشته شده توسط شفا 88/12/08- |
عناوین آخرین مطالب ارسالی پایگاه شفا
:: در همه احوال خویشتن یاری رسان دیگران باشید
:: صفر عاشقی
:: صفر عاشقی
:: ورزش‌هایی برای درد كف پا و پاشنه
:: بخور گرم یا بخور سرد؟
:: رشته پرستاري طب سنتي و تغذيه سنتي راه اندازي مي شود
:: روزانه 378 قلب از طپش می‌ایستد
:: صفر عاشقی
:: داروهای گیاهی خروج از انزوا
:: مصرف فيبرهاي خوراكي به كاهش كلسترول خون كمك مي كند
:: احتمال رشد 9 درصدی تعرفه های پزشکی سال 91
:: ابهام در سلامت غذاهای آماده به مصرف موجود در بازار
:: اصلی ترین استراتژی وزارت بهداشت برنامه پزشک خانواده است
:: مجتمع بيمارستاني امام خميني نماد درمان در کشور است
:: 55 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کنند

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا می باشد

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد

E-MAIL:irshafa@yahoo.com